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Shiro Tsujimura (b.1947)

Iga tsubo, ca. 2015

Stoneware, ash glazing

H 38 x 36 cm

Art Paris 2024,
Art & Craft selection by Nicolas Tremblay

EN

Shiro Tsujimura (b. 1947, Japan) is counted among the most eminent ceramic artists of his generation. He started studying oil painting, however a chance encounter with a teabowl in the Japan Folk Crafts Museum in Tokyo changed the course of his career.

A self-taught potter, Tsujimura looked to the ancient traditions and techniques of Japan and Korea for inspiration. A two-year retreat in a Zen temple in Nara also contributed to anchoring his work in a profound relationship with the past.

This work, Iga tsubo, is a reference to the Japanese town of Iga, which is known for its Iga ware pottery and the specific characteristics of its clay. Historically the term tsubo designates a storage jar for foodstuffs. Made in the traditional manner in a wood-burning kiln, this stoneware piece is ash glazed. The vagaries of the firing process create natural runs of bright green glaze that emerge on the reddish-brown surface of the pottery. The white dots are the result of chemical reactions during firing due to the presence of aluminosilicate minerals in the clay.

Exploring function rather than artistic apsects is one of the main particularities of Tsujimura’s body of work.


FR

Né au Japon en 1947, Shiro Tsujimura compte parmi les céramistes les plus éminents de sa génération. Initialement peintre, sa rencontre fortuite avec un bol à thé au Musée folklo- rique Mingei de Tokyo l’incite à développer sa pratique dans le domaine de la céramique.

Autodidacte, Tsujimura puise son inspiration dans les anciennes techniques et traditions japonaises et coréennes, ainsi que dans sa retraite passée dans un temple zen de Nara, ancrant ainsi son travail dans une relation profonde avec le passé.

L’œuvre intitulée Iga tsubo est une référence à la ville japonaise d’Iga, réputée pour les caractéristiques de sa terre quartzée. Histo- riquement, le terme Tsubo désigne un récipient, souvent en forme de jarre, utilisé pour le stockage des denrées alimentaires. Réalisée de manière traditionnelle dans un four à bois, cette pièce en grès est émaillée à la cendre. Le hasard de la cuisson crée des coulures d’émail naturel vert vif, qui émergent sur la surface rouge-brune de la poterie. Les points blancs résultent de réactions chimiques des minéraux alumino-silicatés présents dans la terre sablonneuse pendant la cuisson.

L’exploration de l’aspect utilitaire versus l’ob- jet artistique demeure l’une des principales particularités de son œuvre.

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