Jérôme Hirson

Le silence des ballots, 2023

An installation of 10 sculptures
Stoneware, glaze

H 40 to 60 cm

Art Paris 2024,
Art & Craft selection by Nicolas Tremblay

EN

Jérôme Hirson was born in Valenciennes in the North of France and spent 15 years working on the production line in the automotive industry. The main themes in his art are the collective memory of the working class and his roots. He has a passion for pottery. In particular, he discovered his medium of choice, ceramic, in 2008. He has forged a simple minimalist style that is steeped in spirituality. In 2010, he created his own studio in the Berry region of France, before transferring it into an old farmhouse located on a hill in the region of Tours.

Le silence des ballots is an ensemble of stoneware sculptures produced in 2024 especially for Art Paris. This 10-piece installation evokes the recurrent theme of the collective memory of the working class. If Hirson sometimes uses clay to evoke the shape of factory roofs, here it is more specifically their chimneys. Indeed, the term ballot means a factory chimney in the dialect of the North of France. The dark colours of these modelled sculptures remind us of the hard labour of the humble worker.


FR

Originaire de Valenciennes dans le Nord, Jérôme Hirson a passé 15 années à travailler à la chaîne dans l’industrie automobile. Les thèmes centraux de sa pratique artistique sont la mémoire ouvrière et ses racines dans le Nord de la France. Sa passion pour la pote- rie, notamment la céramique qu’il a découverte en 2008, définit son médium de prédilection. Il a développé un style simple et minimaliste, empreint de spiritualité. En 2010, il a créé son propre atelier dans le Berry avant de le déplacer dans un ancien corps de ferme sur une colline en Sud Touraine.

Le silence des ballots est un ensemble de sculptures en grès réalisée en 2024 pour Art Paris. Cette installation constituée de 10 pièces évoque la mémoire ouvrière, une thé- matique récurrente du travail de l’artiste. S’il évoque parfois avec la terre les formes des toits des usines ou de l’habitat, ici, il s’agit d’une évocation des cheminées industrielles, le mot « ballot » signifiant cheminée d’usine en patois du Nord. Ces pièces réalisées en modelage dans des couleurs sombres évoquent le labeur et la modestie de l’ouvrier

 

Related artworks

Yoshimi Futamura

Vasque, 2023

Shiro Tsujimura

Doku (独) Solitude, 2019

Morihiro Hosokawa (b.1938)

The Old Plum Tree (2021)