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Yoon-Young Hur is an artist born in Seoul and currently based in New York. Although she spent most of her life in the West, Korean heritage and Eastern philosophy became the main source of inspiration for her ceramics and paintings. While anchored in the lineage that came before her, she pushes to evolve her work beyond tradition to reflect her personal spiritual journey as an artist.
“Soft Awakenings”, her first solo show in Paris, contains works that stem from Korean traditions, especially that of Buddhism (Seonbulgyo), Dalhangari (moon jars from Joseon dynasty), and Dansaekhwa (Korean art movement from the 1970s). The iconic Moon Jar transcends the duality – it’s neither perfect or imperfect. It is complete as it is. The “Moon Clouds” vessels are homage to such philosophy, trying to reinterpret the spirit with subtlety and respect. The act of making, that is repetitive, quiet and slow, is the embodiment of “emptying the mind”. “I see the final form as a meditative space where one is invited to pause and contemplate”, says Hur.
The “Seon” painting series is derived from her own experience as a practitioner of Korean Zen Buddhism (Seonbulgyo). The horizon in the series offers a space where peace and strength arise from the soft and malleable parts of us. The softness is also conveyed through the tactility of Hanji (Korean mulberry paper) — it can be seen differently depending on the environment and one’s ever evolving self. Hur’s work is a place of rest and awakening of both the familiar and unfamiliar parts of ourselves, leading us to seek the values and truths that matter to each of us.
FR
Yoon-Young Hur est une artiste d’origine coréenne vivant actuellement à New York. Bien qu’ayant passé la plus grande partie de sa vie en Occident, l’héritage coréen et la philosophie orientale sont devenus la principale source d’inspiration pour ses céramiques et ses peintures. Tout en restant ancrée dans la lignée qui l’a précédée, elle s’efforce de faire évoluer son travail au-delà de la tradition pour refléter son parcours spirituel personnel et en tant qu’artiste.
« Soft Awakenings », sa première exposition personnelle à Paris, comprend des œuvres issues des traditions coréennes, en particulier du bouddhisme, du Dalhangari (« moon jars » de la dynastie Joseon) et du mouvement artistique Dansaekhwa des années 1970. La « moon jar » dépasse la dualité : elle n’est ni parfaite ni imparfaite. Elle est complète telle qu’elle est. Les « Moon Clouds » sont un hommage à cette philosophie, essayant d’en réinterpréter l’esprit avec subtilité et respect. L’acte de fabrication, répétitif, serein et lent, incarne le « vide de l’esprit ». La forme finale devient un espace méditatif invitant à s’arrêter et à contempler.
La série de peintures « Seon » s’inspire de l’expérience de l’artiste en tant que pratiquante du bouddhisme zen coréen (Seonbulgyo). La série offre un espace de paix et de force, lié aussi à la douceur et à la fragilité qui se trouve en chacun de nous. Cette douceur est renforcée par la tactilité du papier de mûrier coréen (Hanji), qui peut être perçu différemment selon l’environnement et le spectateur.
L’œuvre de Yoon-Young Hur se veut un lieu de repos et d’éveil tant des parties connues qu’inconnues de nous-mêmes, nous conduisant ainsi à rechercher les valeurs et les vérités qui comptent pour chacun d’entre nous.