EN
Born in Paris, 1960.
Emmanuel Alexia sets up his workshop and builds his clay kilns in the South-West of France. During his walks along the banks of ponds, on the edge of slopes, near springs, in mines and quarries, he collects clays and minerals. The clay, patiently chosen, is filtered and prepared by himself. By simple and successive finger pressures, he then shapes his bowls from a single ball of clay, without adding or removing anything. The stones and rocks are ground by hand on granite millstones, which come from a mountain stream in the Pyrenees. The powders obtained are then mixed according to formulas that he takes care to forget; they will constitute the covers that will be metamorphosed by fire.
The wood or charcoal firings that he carries out without any measuring tool are guided by the knowledge acquired during all these years spent observing the transformations of mineral materials by fire; the fusion of earth and glazes. A condenser of energies, Emmanuel Alexia lives the creation of a bowl as a new experience without any preliminary test.
The bowl created on the scale of this two joined hands becomes, in other hands, a piece for meditation and sharing. In ceramic art, the “chawan” ideally embodies this triad of contemplation-action-meditation in which the five senses and the mind are invited to create and appreciate the work…
When one first discovers Emmanuel Alexia’s work, a question comes to mind: why a man who grew up far from Japanese culture and the tradition of “cha no yu”, one day decides to dedicate himself to the creation of ceramics for the tea ceremony. Undoubtedly, more than a decade of working with master glassmakers to create stained glass windows in Romanesque churches and Gothic cathedrals will have awakened a passion for the arts of fire, the magic of the transformation of materials and the intimate link that manual work can have with a spiritual heritage.
Emmanuel Alexia knows he is a being of Nature and lives as such. His works evoke rain on the road stones, the weave of dead leaves, forests in the twilight, snowy landscapes, stormy skies, myriads of stars and faraway galaxies… Fire, earth, water and air are his travelling companions. His main meditation, the creation of bowls…
FR
Né à Paris en 1960.
C’est dans le sud-ouest de la France, en Dordogne, au cœur d’une forêt, qu’Emmanuel Alexia établit son atelier et construit ses fours d’argile.
Au gré de ses promenades sur les rives des étangs, au bord des talus, près des sources, dans les mines et les carrières, il récolte argiles et minéraux. Les terres, patiemment choisies, sont filtrées et préparées par ses soins. Par simples et successives pressions des doigts, il façonne ensuite ses bols à partir d’une seule boule d’argile, sans rien ajouter, sans rien retirer. Les pierres et les roches sont broyées à la main, sur des meules en granit provenant du torrent de l’Ourse dans les Pyrénées. Les poudres obtenues sont ensuite mélangées suivant des formules qu’il prend soin d’oublier ; elles vont constituer les couvertes qui seront métamorphosées par le feu.
Il réalise les cuissons au bois ou au charbon de bois sans aucun outil de mesure, guidé par la connaissance acquise durant toutes ces années passées à observer les transformations des matières minérales par le feu, la fusion des terres et des couvertes. Condensateur d’énergies, Emmanuel Alexia vit la création d’un bol comme une nouvelle expérience sans essai préalable.
Ce réceptacle créé à l’échelle de ses deux mains réunies devient, dans d’autres mains, le lieu du recueillement et du partage. Dans l’art céramique, le « chawan » incarne idéalement cette triade contemplation-action-méditation dans laquelle les cinq sens et l’esprit sont conviés afin de créer et d’apprécier l’œuvre…
Lorsqu’on découvre l’œuvre d’Emmanuel Alexia, une question peut venir à l’esprit : pour quelle raison un homme qui a grandi loin de la culture japonaise et de la tradition du « cha no yu » décide un jour de se consacrer à la création de céramiques pour la cérémonie du thé. Sans doute, plus d’une décennie à travailler, auparavant, avec des maîtres-verriers pour la réalisation de vitraux dans les églises romanes et les cathédrales gothiques aura éveillé une passion pour les arts du feu, la magie de la transformation des matières et le lien intime que peut entretenir une activité manuelle avec un héritage spirituel.
Emmanuel Alexia se sait et se vit comme un être de la Nature. Ses œuvres nous évoquent la pluie sur les pierres du chemin, la trame des feuilles mortes, les forêts dans le crépuscule, les paysages de neige, les ciels d’orage, les myriades d’étoiles et les lointains galactiques… Le feu, la terre, l’eau et l’air sont ses compagnons de route. Sa principale méditation, la création de bols…
Textes tirés en partie du livre Au cœur de la forêt, publié à l’occasion d’une exposition de l’artiste au Nomura Art Museum de Kyoto, Japon.
© Portrait : Sarah Robine
SELECTED EXHIBITIONS
2023
Philadelphia International Tea Bowl Exhibition
2022
Contemporary Ceramics and Ink Paintings
Montméat-Maurel Gallery, Paris.
2021
Cha-no-yu : A Ceramic Sacred Space, Cavin-Morris Gallery, New-York.
2020
Kanreki Chawans, Gallery Le sentiment des choses, Paris.
A Sculptural Universe, Philadelphia.
2019
Exhibition “In the heart of the forest”, Nomura Art Museum, Kyoto, Japan.
Ten Tea bowls, Gansui Gallery, Kyoto, Japan.
Hōō Kaikan, Tamba-Sasayama, Japan.
Le sentiment des choses Gallery, Paris.
2018
Le sentiment des choses Gallery, Paris.
2017
Temple Shörei-in, Enkakuji, Kamakura, Japan.
2016
Metzger Gallery, Johannesberg Germany.
Clara Scremini Gallery, PAD Paris.
2015
On the way of Tea, Contemporary Ceramic Center, Giroussens.
Clara Scremini Gallery, BRAFA Brussels. 2015
2012
International Raku Exhibition and Symposium Contemporary Ceramic Center, Giroussens.
2009
Dojima Gallery Osaka, Japan.